ΝΕΑ

    Οι 9 πιο θανατηφόρες συντριβές αεροπλάνων στην ιστορία

    intro-image-mezz

    Με αφορμή την πρόσφατη εξαφάνιση του Boeing 777-200ER της Malaysia Airlines που συγκλονίζει παγκόσμια, αποφάσισα να ψάξω και να βρω στοιχεία και ιστορικά γεγονότα που έχουν να κάνουν με τα πιο θανατηφόρα ατυχήματα που έλαβαν μέρος σε επιβατικές πτήσεις. Η ιστορία είναι γεμάτη από τέτοια δυστυχήματα, πράγμα που με θλίβει για το γεγονός της απώλειας ανθρώπινης ζωής μέσα από λάθη που θα μπορούσαν πολύ εύκολα να αποφθεχθούν. Παίρνοντας αυτή εδώ την λίστα, κατέληξα στις 10 πιο θανατηφόρες, αφαιρώντας όμως την επίθεση στους δίδυμους πύργους. Μόνο από το Top 100 των χειρότερων δυστυχημάτων (χωρίς να υπολογίζεται η επίθεση στους δίδυμους) έχουν πεθάνει 20.000 άνθρωποι. Εδώ θα δούμε τα πιο σημαντικά δυστυχήματα όπως μεταφέρονται απο τον πίνακα που προανέφερα. Πάρτε μια βαθιά ανάσα, κάντε πέτρα την καρδιά σας, και δείτε τι έχει καταγράψει η ιστορία (Η παραπάνω εικόνα είναι δημιουργία του Alex Koshelkov).


    Πτήση 191: 25 Μαΐου 1979, 273 Νεκροί.

    01-mezz

    Το Dc-10-10 συνετρίβει στις 25 Μαΐου του 1979, στιγμές μετά από την απογείωση από το Chicago για το Los Angeles ως πτήση 191. Οι 258 επιβάτες καθώς και το 13μελές πλήρωμα πάνω στο αεροσκάφος βρήκαν τραγικό θάνατο. Μαζί με τους επιβαίνοντες και το πλήρωμα πέθαναν επίσης και δυο άτομα τα οποία βρισκόντουσαν στο σημείο της συντριβής.

    Το αεροσκάφος διέθετε τρείς κινητήρες, ένα στο αριστερό φτερό, έναν στο δεξί και έναν στην ουρά. Καθένας κινητήρας ζύγιζε 5 τόνους. Οι δυο πλαϊνοί κινητήρες στηριζόταν σε δυο οριζόντιους πυλώνες ακριβώς κάτω από το κάθε φτερό.

    Το αεροσκάφος πριν την συντριβή του πήρε απότομη αριστερή κλίση, χάνοντας ύψος. Μαρτυρίες έλεγαν για φωτιά στο αριστερό φτερό αφού καθώς κατέπεφτε έβγαζε καπνούς από το αριστερό φτερό.

    0Την στιγμή της απογείωσης ο αριστερός κινητήρας στο αριστερό φτερό, αποκολλήθηκε περιστράφηκε πάνω από το φτερό και έπεσε στον διάδρομο απογείωσης, από την αποκόλληση γυμνώθηκαν υδραυλικοί σωλήνες που μετέφεραν ρεύμα και καύσιμα, ο οποίος και συνδυασμός τους προκάλεσε ανάφλεξη και φωτιά. Το αεροσκάφος πήρε αριστερή κλίση έχασε απότομα ύψος και συνετρίβει.

    Τα μαύρα κουτιά σταμάτησαν να γράφουν δεδομένα λίγο πριν την συντριβή λόγο απώλειας ρεύματος στο αεροσκάφος.

    Η πρώτη γνωμάτευση έκανε λόγο για την αποκόλληση μίας βίδας από τον πυλώνα που συγκρατούσε τον κινητήρα, αυτή ήταν και η αρχική αιτία που δημοσιεύτηκε στο κοινό σχετικά με τον τρόπο της συντριβής. Όπως ήταν φυσιολογικό η πρώτη γνωμάτευση ήταν λανθασμένη καθότι και πολύ σύντομη. Αργότερα ανακαλύφθηκε ότι κατά την διάρκεια συντήρησης του αεροσκάφους δεν τηρούνταν οι ακριβείς οδηγίες συντήρησης του κατασκευαστή, αλλά γινόταν εν συντομία χρόνου πιο γρήγορα και «απρόσεκτα» η συντήρηση του. Ως εκ τούτου μια ρωγμή στον πυλώνα συγκράτησης του κινητήρα ήταν αρκετή ώστε να συμβεί το μοιραίο.

    Πηγή 



    il-76MD: 19 Φεβρ. 2003, 275 Νεκροί.

    02-mezz 

    Μέσα σε όλες τις συντριβές αεροπλάνων στην ιστορία, ήταν λογικό να συμβαίνουν συχνότερα στον τομέα της πολεμικής αεροπορίας. Ωστόσο τα πιο πολλά αεροπορικά δυστυχήματα που αφορούν πολεμική αεροπορία θρηνούσαν μικρό αριθμό θυμάτων. Αυτή ίσως είναι και η μεγαλύτερη τραγωδία που λαμβάνει χώρα στην πολεμική αεροπορία.

    Το Il-76MD συνετρίβει στις 19 Φεβρουαρίου του 2003 σε ορεινή περιοχή κοντά στο Κερμάν του Ιράν. Το αεροσκάφος μετέφερε τα μέλη της Ισλαμικής Επαναστατικής Φρουράς, μια ειδική ομάδα η οποία ήταν ανεξάρτητη από το ιρανικό Στρατό, σε άγνωστη αποστολή από το Ζαχεντάν προς το Κερμάν, όταν συνετρίβη 35 χιλιόμετρα νοτιανατολικά του Κερμάν.

    Όταν το αεροπλάνο χάθηκε από τα ραντάρ περίπου την ίδια στιγμή χωρικοί της περιοχής περιέγραφαν μια δυνατή έκρηξη. Η συντριβή του αποδόθηκε στην κακοκαιρία και τους ισχυρούς ανέμους. Δεν υπήρξαν επιζώντες και οι 275 επιβαίνοντες του αεροσκάφους βρήκαν τραγικό θάνατο.

    Πηγή 



    Πτήση 655: 3 Ιουλ 1988, 290 Νεκροί.

    03-mezz

    Η πτήση 655 των ιρανικών αερογραμμών ήταν μια πτήση η οποία ταξίδευε από την Τεχεράνη στο Ντουμπάι και συνετρίβει στις 3 Ιουλίου του 1988. Το αεροσκάφος εκείνη την ημέρα για άγνωστους λόγους μπήκε σε απαγορευμένη εναέρια περιοχή των ιρανικών υδάτων. Η πτήση συνήθως διαρκούσε 28 λεπτά, ωστόσο  στα συγκεκριμένα ύδατα βρισκόταν εκείνη την στιγμή αντιτορπιλικό πλοίο του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού Vincennes, το οποίο επέστρεφε από περιπολία. Παρά τις ενδείξεις, το αεροπλάνο ανέβαινε στον ουρανό και δεν κατέβαινε όπως θα έκανε ένα πολεμικό αεροπλάνο, καθώς επίσης έκπεμπε σήμα ΙΙΙ και όχι ΙΙ, το αντιτορπιλικό πλοίο εξαπολύει πύραυλο ο οποίος βρίσκει το μοιραίο αεροσκάφος σκοτώνοντας και τους 290 επιβαίνοντες. Η επίσημη δικαιολογία ήταν ότι το αντιτορπιλικό πλοίο αναγνώρισε το αεροσκάφος ως πολεμικό F-14 και οχι Airbus A300.

    Πηγή



    Πτήση 163: 19 Αυγ 1980, 301 Νεκροί.

    04-mezz 

    Το συγκεκριμένο δυστύχημα, αν και συνήθως τα αεροπλάνα πέφτουν και συντρίβονται, είναι το μόνο που κατάφερε να προσγειωθεί πριν καταστραφεί ολοσχερώς.

    Όλοι οι 287 επιβάτες και τα 14 μέλη του πληρώματος που επέβαιναν στην πτήση 163 της Saudia Arabia Airlines, σκοτώθηκαν όταν το αεροσκάφος LockheadL-1011 TriStar, έπιασε φωτιά, μετά από αναγκαστική προσγείωση στο Riyadh International Airport.

    Όλα πήγαιναν καλά μέχρι που ο πιλότος ζήτησε άδεια επιστροφής και προσγείωσης στο αεροδρόμιο αυτό, αφού είχε πραγματοποιηθεί ήδη εκεί μια στάση ανταπόκρισης. Κατά την διάρκεια της αναχώρησης του, και λίγα λεπτά μετά διαπιστώθηκε ανάφλεξη στον χώρο των αποσκευών, και εισροή καπνού στην καμπίνα επιβατών.

    Ο πιλότος κανόνισε με τον πύργου ελέγχου να τους περιμένει συνεργείο και πρώτες βοήθειες σε συγκεκριμένο σημείο του διαδρόμου προσγείωσης. Παρόλα αυτά όταν το αεροπλάνο προσγειώθηκε συνέχισε την πορεία του έως το τέλος του διαδρόμου και παρέμεινε εκεί ακίνητο για αρκετά λεπτά. Οι υπάλληλοι του αεροδρόμιου δεν ήξεραν πώς να ανταποκριθούν γιατί το αεροπλάνο δεν σταμάτησε στο σημείο που είχαν συνεννοηθεί.

    Όταν αργότερα οι υπάλληλοι άνοιξαν μια πόρτα του αεροπλάνου, ξέσπασε αμέσως πυρκαγιά που αποτέφρωσε το πάνω μέρος του αεροσκάφους. Όλοι οι επιβαίνοντες ήταν ήδη νεκροί από τους καπνούς που ανέπνεαν πριν ξεσπάσει η φωτιά και κανείς δεν πέθανε από την καύση. Το περιστατικό παραμένει το πιο θανατηφόρο δυστύχημα που δεν περιλαμβάνει συντριβή, σύγκρουση αεροσκαφών η θραύση εν ώρα πτήσης. Το μυστήριο του τι συνέβη από την έναρξη της προσγείωσης και μετά δεν θα λυθεί ποτέ.

    Πηγή



    Πτήση 182: 23 Ιουν 1985, 329 Νεκροί.

    05-mezz 

    Η πτήση 182 των Ινδικών Αερογραμμών ταξίδευε από το Μόντρεαλ στο Λονδίνο και ύστερα στο Δελχί ως καθορισμένο δρομολόγιο. Στις 23 Ιουνίου του 1985, το Boinge 747-237B της πτήσης εξερράγη από βόμβα σε υψόμετρο 31 χιλιάδων ποδών και κατέπεσε σε περιοχή του ιρλανδικού εναέριου χώρου και στην θάλασσα του ατλαντικού ωκεανού. Συνολικά 329 άνθρωποι βρήκαν τραγικό θάνατο από τους οποίους 268 Καναδοί, 27 Άγγλοι και 24 Ινδοί. Είναι το μεγαλύτερο μαζικό φονικό περιστατικό στην καναδική ιστορία.

    Πηγή



    Πτήση 981: 3 Μαρ 1974, 346 Νεκροί.

    06-mezz

    Η πτήση 981 των τούρκικων αερογραμμών συνετρίβη λίγο πιο έξω από το Παρίσι στις 3 Μαρτίου του 1974 σκοτώνοντας 346 ανθρώπους. Αιτία ήταν η ολοκληρωτική αποκόλληση της πίσω πόρτας φορτίου του McDonnell DouglasDC-10 αεροσκάφους , την ώρα της πτήσης προκάλεσε άμεση αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροσκάφους. Οι πιλότοι έχασαν ολοκληρωτικά τον έλεγχο του αεροσκάφους αφού με την αποκόλληση της πόρτας κόπηκαν καλώδια που λειτουργούσαν ως μεταγωγοί ρεύματος.

    Μετά το περιστατικό οι σύρτες για τις πόρτες φορτίων επανασχεδιάστηκαν σε όλα τα αεροσκάφη McDonnell Douglas DC-10 και το σύστημα κλειδώματος αναβαθμίστηκε ολοκληρωτικά. Καθότι υπήρχε πρόβλημα και σε οποιαδήποτε αστάθεια της πύλης μπορούσε να προκαλέσει καθίζηση του δαπέδου και μαζί με αυτό και τα καλώδια που υπήρχαν. Η εργολάβος εταιρεία Convair είχε ενημερώσει την McDonell Douglas, ότι υπάρχει αυτό το πρόβλημα, η δεύτερη όμως αγνοούσε τις προειδοποιήσεις λόγω του υψηλού κόστους που θα προέκυπτε και τις αναμενόμενες καθυστερήσεις.

    Πηγή



    Πτήση 763: 12 Νοεμ 1996, 349 Νεκροί.

    07-mezz 

    Η πιο θανατηφόρα σύγκρουση που έλαβε ποτέ τόπο στον αέρα, έγινε στις 12 Νοεμβρίου του 1996, πάνω από το χωριό Charkhi Dadri, δυτικά του Νέου Δελχί. Η πτήση 763 των Saudi Arabia Airlines είχε μόλις απογειωθεί από το Νέο Δελχί, όταν η πτήση 1907 των Kazakhstan Airlines πλησίαζε το νέο Δελχί για να προσγειωθεί. Τότε σημειώθηκε η μοιραία εναέρια πρόσκρουση με αποτέλεσμα τον θάνατο συνολικά 349 ανθρώπων που επέβαιναν και στις δυο πτήσεις.

    Οι πιλότοι από το Kazakhstan δεν χρησιμοποιούσαν την αγγλική γλώσσα και βασίζονταν μόνο στις επικοινωνίες μέσα από τους πύργους ελέγχου. Επίσης το αεροδρόμιο IndiraGandhi του Νέο Δελχί, χρησιμοποιούσε κοινό διάδρομο για αφίξεις και αναχωρήσεις ενώ δεν διέθετε δευτερεύον ραντάρ για την επιτήρηση του ακριβές υψομέτρου των αεροσκαφών. Ως αποτέλεσμα αυτών συνέβη το συγκεκριμένο δυστύχημα που ως συνέπεια καθιέρωσε σε όλα τα αεροσκάφη να διαθέτουν εναέριο σύστημα αποφυγής συγκρούσεων.

    Πηγή



    Πτήση 123: 12 Αυγ 1985, 520 Νεκροί.

    08-mezz

    Η πτήση 123 των Ιαπωνικών Αερογραμμών αναχώρησε από το Τόκιο με προορισμό την Οζάκα στις 12 Αυγούστου του 1985. 12 Λεπτά μετά την έναρξη της πτήσης παρουσιάστηκε σοβαρή μηχανική βλάβη, η οποία οδήγησε στην κατάρρευση του οπίσθιου διαφράγματος πίεσης με αποτέλεσμα την αποσυμπίεση του αεροσκάφους και την αποκόλληση του κάθετου οπίσθιου τριγωνικού φτερού και την κατάρρευση των υδραυλικών συστημάτων. 39 Λεπτά μετά την έναρξη και αρκετά κοντά στον προορισμό, το Boinge 747SR προσέκρουσε σε δυο κορυφογραμμές του όρους Takamagahara , με τελικό σημείο συντριβής την κορυφογραμμή Osutaka. Και τα 15 μέλη του πληρώματος όπως επίσης και 505 από τους 509 επιβάτες βρήκαν τραγικό θάνατο. Επέζησαν μόλις δυο νεαρές γυναίκες και δυο μικρά κοριτσάκια που κάθονταν στην μεσαία αριστερή πλευρά.

    Το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε παρουσιάσει ζημιά πριν επτά χρόνια νωρίτερα και είχε επιδιορθωθεί ανεπαρκώς. Ως εκ τούτου από τότε και στο εξής όσα αεροσκάφη παρουσίαζαν πρόβλημα το οποίο δεν μπορούσε να διορθωθεί ή δεν ήταν σίγουρο ότι όταν διορθωθεί θα λειτουργεί απόλυτα , αντικαθίστανται με καινούργια αεροσκάφη.

    Πηγή



    Πτήσεις 1736 & 4805: 27 Μαρ. 1977, 583 Νεκροί.

     09-mezz

    Στις 27 Μαρτίου του 1977 μια έκρηξη βόμβας έλαβε μέρος στο αεροδρόμιο Gran Canaria που αποτέλεσε αφορμή ώστε οι προγραμματισμένες πτήσεις KLM 4805 και Pan Am 1736 να αλλάξουν πορεία και να προσγειωθούν στο κοντινό Los Rodeos Airport.

    Παρά που οι καθορισμένες οδηγίες ήταν να μείνουν στο αέρα εκτελώντας κυκλική πορεία, έπρεπε να προσγειωθούν καθώς ήταν αβέβαιο για το πότε θα μπορούσε να τους υποδεχτεί το Gran Canaria. Έτσι οι πτήσεις αυτές προσγειώθηκαν προσωρινά και περίμεναν . Στο Los Rodeos δεν υπήρχε επίγειο ραντάρ και εκτός αυτού επικρατούσε ομίχλη. Μέσα σε όλα αυτά όμως η κακή επικοινωνία από και προς τον πύργο ελέγχου με τις δυο πτήσεις στάθηκε μοιραία για την συνέχεια τους. Αρχικά ζητήθηκε και από τις δυο πτήσεις να παραμείνουν στον διάδρομο προσγείωσης. Πρώτη θα έφευγε η KLM 4805 και θα ακολουθούσε η πτήση Pan Am. Η ομίχλη όμως που υπήρχε εκείνη την στιγμή δεν επέτρεπε την οπτική επαφή από τον πύργο ελέγχου, ούτε οπτική επαφή μεταξύ των δυο αεροσκαφών. Όταν πια το Gran Canaria ε;iχε απελευθερωθεί και οι δυο πτήσεις ήθελα να απογειωθούν.

    Η μόνη επικοινωνία μεταξύ τους ήταν διαμέσου του πύργου ελέγχου προς και από τους πιλότους. Το αποτέλεσμα όμως της κακής συνεννόησης ήταν η KLM να ξεκινήσει διαδικασία απογείωσης, ενώ το Pan Am ήταν κι αυτό πλαγιομετωπικά τοποθετημένο στο διάδρομο απογείωσης. Τα δυο Boinge 747 συγκρούστηκαν στον διάδρομο. Η σύγκρουση αυτή οδήγησε στον θάνατο 583 ατόμων συνολικά και από τις δυο πτήσεις, με 61 επιζήσαντες. Το δυστύχημα αυτό είναι το μεγαλύτερο στην ιστορία με αριθμό νεκρών και δεύτερο στην ιστορία εάν συνυπολογίσουμε και την ρίψη των δίδυμων πύργων.

    Ως αποτέλεσμα του περιστατικού αυτού, τροποποιήθηκε η ορολογία της εναέριας κυκλοφορίας έτσι ώστε να καλύπτει κάποια ενιαία στάνταρ και να είναι κοινή μεταξύ πύργου ελέγχου και αεροσκαφών. Επίσης δόθηκε η ευκαιρία αξιοποίησης του πληρώματος, έτσι οι λιγότερο εξειδικευμένοι αεροσυνοδοί μπορούσαν να αμφισβητούν τον πιλότο, εάν πιστεύουν ότι κάτι δεν έχει πάει καλά κι εκείνος να αξιολογήσει την κρίση τους.

    Πηγή

    Οι 9 πιο θανατηφόρες συντριβές αεροπλάνων στην ιστορία
    • Σχόλια
    • Συνδέσεις
    Κορυφή