ΝΕΑ

    Εργασίες Κωμικών

    Έχετε ακούσει για κωμικούς που επισκευάζουν ασανσέρ?Που δουλεύουν ως ερευνητές ?Που κάνουν δουλειά γραφείου; Προσέξτε: Εκτός σκηνής, εκτός στούντιο. Οι ακόλουθοι κωμικοί, μας διηγούνται τις εργασίες που έκαναν πριν την μετάβαση τους στον όμορφο κόσμο της κωμωδίας.

     


    «Οι συναυλίες με βοηθούσαν να ξεφύγω από τη σκέψη σοβαρών θεμάτων»

    Ο MattWinning (Μάτ Γουάϊνινγκ) ασχολείται με την stand up κωμωδία από το 2009.Έχει έναν ατζέντη,έχει αναλάβει δύο σόλο παραστάσεις στο σπουδαίο Φεστιβάλ Εδιμβούργου (Edinburgh Festival Fringe) και έχει δώσει άφθονες πληρωμένες παραστάσεις. Παρ όλα αυτά, έχει ακόμα μια δουλειά πλήρους απασχόλησης, εκτός θεάτρου φυσικά, από επιλογή. Το να έχει μια πρωινή δουλειά σημαίνει γι' αυτόν απαλλαγμένος από το άγχος του βιοπορισμού, « έχει την ικανότητα να πειραματιστεί με την κωμωδία και να κάνει αυτό που θέλει να κάνει. Να συνδυάζει το καλύτερο κι από τους δύο κόσμους». Αλλά ταυτόχρονα, υπάρχει ένα μειονέκτημα: «Χρειάζεται τον διπλάσιο χρόνο για να παραχθεί στον τομέα της κωμωδίας».

    Ο Γουάϊνινγκ, παράλληλα με την θεατρική του δραστηριότητα, απολαμβάνει να εργάζεται ως ερευνητικός συνεργάτης στο Ινστιτούτο Ενέργειας UCL του Λονδίνου, εξετάζοντας τις επιπτώσεις των περιβαλλοντικών πολιτικών στην οικονομία.Φέτος,για πρώτη φορά,φέρνει ένα σόου στο Εδιμβούργο το οποίο βασίζεται στην πρωινή δουλειά του. «Ξοδεύω όλο τον υπόλοιπο μου χρόνο σκεπτόμενος σημαντικά θέματα. Το stand up πάντα με βοηθούσε να δραπετεύσω. Έτσι έχω την τάση να κάνω τα σκοτεινά, ανόητα πράγματα. Αλλά η φετινή παράσταση είναι μια διάλεξη για την κλιματική αλλαγή. Και προσπαθώ να την καταστήσω δυνατόν πιο σημαντική».

    Τα λέει μεταξύ σοβαρού και αστείου ,αλλά η παράστασή του θα έχει επιστημονικό περίγραμμα.Μέχρι τώρα, ο Γουάϊνινγκ δεν ένιωθε αρκετά ικανός ως κωμικός να κάνει την περιβαλλοντική του δουλειά αστεία. «Με τη stand up comedy, πρέπει είτε να αποκομίσετε μια πολύ ακραία άποψη ή να έχετε μια πολύ πλαδαρή θέα. Αλλά επειδή είμαι τόσο κοντά στο θέμα, είναι πολύ λεπτομερής.»

    Θεωρεί ότι αυτή η διασταύρωση πηγαίνει και με τον άλλο τρόπο: Στοιχεία του stand up comedy έχουν εμπλουτίσει διαλέξεις σε συνέδρια και η διδασκαλία στους μαθητές του γίνεται με λιγότερη πίεση. «Προσπαθώ να ρίξω κάποια αστεία στις διαλέξεις μου», λέει. "Υπάρχει ένας κανόνας κωμωδίας: Πάντα ανοιχτά και έντονα ". Μάλλον θα το ακολουθήσω περισσότερο στις ομιλίες μου από ότι με τις κωμωδίες μου.

      

    «Εξασκούσα τη ρουτίνα ου φωναχτά στο δωμάτιο αποθεμάτων»

    Προτού γίνει κωμικός πλήρους απασχόλησης σε τηλεοπτικά πλατώ,η Έλλιε Τέϊλορ είχε μια δουλειά σάν βοηθός μάρκετινγκ και έβρισκε χρόνο για τα γέλια μετά την δουλειά.

    «Θα τελείωνα στις 6μ.μ» αφηγείται . «Και δεν υπήρχε λόγος να γυρίσω σπίτι, Έτσι συνήθιζα να πηγαίνω στην αποθήκη και εξασκούσα το κομμάτι μου, φωναχτά. Ήταν κουραστικό και δεν είχα πραγματικά την αίσθηση ότι θα έχω μια θέση στο Θέαμα, αλλά αυτή η προετοιμασία ήταν μια καλή εκκίνηση».

    «Η δουλειά γραφείου δεν ήταν ενδιαφέρουσα». Λέει η Τέϊλορ.Έτσι μιλάει ελάχιστα για την δουλειά της πάνω στην σκηνή.Αλλα είχε παλιότερα και καριέρα ως μοντέλο,και αυτό είχε καλό υλικό για το πρώτο εμφανιζόμενο σόλο σόου της, το «Elliementary».

    «Είναι μια ασυνήθιστη δουλειά και οι άνθρωποι ενδιαφέρονται γι αυτήν». Και καταλήγει πως «για να βρίσκεσαι εδώ πρέπει να διαπραγματεύεσαι παράξενες καταστάσεις. Θα μπορούσα να ήμουν εκτός του σόου την πρώτη εβδομάδα». Αλλά τα κατάφερε και έφτασε στους ημι-τελικούς. «Τότε ξαφνικά ήμουν κωμικός, παρόλο που ποτέ δεν είχα πληρώσει για κάποιο θέαμα ή για μια συναυλία έστω.»

    Με το να είναι κωμικός πλήρους απασχόλησης η Έλλιε έχει αλλάξει την συμπεριφορά της προς το standup. «Το stand up είναι η ζωή σου τώρα και η ζωή σου παίρνει τη λάμψη από αυτό. Και το 50% του να είσαι κωμικός, είναι η διαχείριση της καριέρας. Να συμπληρώνεις έγγραφα και φόρμες και να κυνηγάς ανθρώπους, Αυτό δεν είναι πολύ αστείο. Η διαχείριση δεν είναι καθόλου αστεία υπόθεση».

      

    «Ημουν η μόνη γυναίκα σε ένα κτήριο με 5.000 άνδρες»

    Η Τζίνα Γιασέρ δεν νοσταλγεί την εργασία πλήρους απασχόλησης ούτε στο ελάχιστο.

    «Είμαι άνεργη τώρα», λέει αστειευόμενη. Είναι επαγγελματίας κωμικός επι 20 χρόνια. Πρίν την κωμωδία,δούλευε,σάν μηχανικός για την εταιρεία Otis,αποτελώντας μέρος της ομάδας που δημιούργησε τους ανελκυστήρες στον πύργο Canary Wharf του Λονδίνου. «Ήθελα να είμαι έξω και να δουλεύω με τα χέρια μου», λέει. «Νόμιζα ότι αναρρίχηση πάνω και κάτω άξονες ανύψωσης ακούγεται σαν διασκέδαση».

    Αγαπούσε την δουλειά,υποστηρίζοντας ότι ήταν η πρώτη γυναίκα μηχανικός στον Otis. «Ω ναι,με είχαν σε όλα τα διαφημιστικά φυλλάδια»,αναφέρει. «Ήμουν το κορίτσι της αφίσας τους, ήθελαν αν να με προβάλουν για τις ανάγκες των δημοσίων σχέσεων».

    Στην Canary Wharf, η Yashere ήταν μία από τους 5.000ανθρώπους που εργάζονταν για πολλές εταιρείες οικοδομών - και η μόνη γυναίκα στην περιοχή. «Οι άνθρωποι ρωτούν: Είναι δύσκολο να είσαι γυναίκα σε κωμωδία; Γιατί είναι μια βιομηχανία που κυριαρχείται από άνδρες; » Αλλά ο κλάδος της μηχανικής ήταν πολύ λευκός, πολύ ανδροκτρατούμενος.Έπρεπε να αντιμετωπίσω πολύ ρατσισμό και σεξισμό. Σε σύγκριση μεταξύ τους ,το να είσαι κωμικός είναι μια βόλτα στο πάρκο. Προφανώς δεν σκέφτονταν ότι,σαν γυναίκα, θα μπορούσα να κάνω τα μισά από τα πράγματα που έκανα, αλλά απέδειξα ότι ήμουν πιο ισχυρή πιο και καλή από οποιονδήποτε από αυτούς ».

    «Το να αντιμετωπίσεις τον ρατσισμό απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση», λέει η Γιασέρ. Αντιμετώπισε έναν εργαζόμενο «που έλεγε προσβλητικές λέξεις (N-Word) για έξι μήνες. Τότε τον τράβηξε στην άκρη. «Είπα," Αν ακούσω να λέτε αυτές τις λέξεις ξανά,θα περάσουν τα αδέρφια μου για μια βόλτα’’ Και αυτό ήταν.Από τότε δεν μου ξαναμίλησε."

    Η κωμωδία δεν ήταν ποτέ ένα όνειρο για την Γιασέρ. Στην πραγματικότητα, είχε ελάχιστο ενδιαφέρον για αυτήν. Αλλά αφού αποφάσισε να πάρει μια άδεια το καλοκαίρι, έκανε εθελοντική εργασία και έγραψε ένα έργο για ένα φιλανθρωπικό έρανο. «Οι άνθρωποι λιώσανε στα γέλια μέσα από το όλο θέμα», λέει. «Αποδείχθηκε ότι ήταν πραγματικά ένα κωμικό σκέτς.Δύο φίλοι συμμετείχαν στη σκηνή μαζί μου, αλλά δεν ήθελαν να συνεχίσουν,οπότε ο μόνος τρόπος για να συνεχίσω ήταν απλά να το κάνω μόνη μου.Το σχέδιο ήταν να δοκιμάσω το stand up comedy για έξι μήνες και στη συνέχεια να επιστρέψω στην εργασία πλήρους απασχόλησης. Αλλά ποτέ δεν συνέβη αυτό».

      

    «Βεβαιωνόμουν πώς οι Ιταλοί τουρίστες δέν περιπλανόντουσαν χαμένοι στην Βουλή των Λόρδων»

    Ο Τζόν Κερινς ,πέρασε τέσσερα χρόνια εργαζόμενος στην Βουλή των Λόρδων,

    «Βοηθώντας τους επισκέπτες,δίνοντας ξεναγήσεις και βεβαιωνοντας οτι κανένας Ιταλός τουρίστας δεν περιλανόταν χαμένος μέσα στην Βουλή των Λόρδων».Είχε έναν χρυσό κανόνα που εφάρμοζε στις δουλειές: «Θα ήταν μια συγκίνηση να περπατήσετε γύρω από το κτίριο και μόνο μετά από δουλειά, ότανόλα είναι κλειστά; « Υπήρχαν θέσεις εργασίας στο κοινοβούλιο, όπως υπήρχαν και στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και στο Μουσείο Επιστημών.»

    Αφού ο Κεάρνς κέρδισε το βραβείο καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου στο φεστιβάλ του Εδιμβούργου το 2013, έγινε κωμικός πλήρους απασχόλησης και πρωταγωνιστούσε στην κωμική σειρά του BBC3 Top Coppers. Αλλά εγκαταλείποντας την καθημερινή του δουλειά, ο Κέρινς επίσης εγκατέλειψε το πλαίσιο που του επέτρεπε να γράψει stand up. «Λυπάμαι που έφυγα από τη δουλειά τόσο γρήγορα», λέει. «Για οκτώ ώρες την ημέρα,δεν ανησυχούσα για την κωμωδία, ενώ τώρα τη σκέφτομαι συνέχεια. Όταν είχα δουλειά μια μέρα, έγραφα μόνο όταν είχα καινό, επειδή ήμουν απασχολημένος με την κανονική δουλειά μου. Τώρα περπατώ και δεν κάνω άλλο από το να σκέφτομαι το αστείο. ΄΄Θα έρθει, λέω΄΄ . Αναφερόμενος στο «Θα έρθει» εννοώ θα έρθει για να πληρώσει το ενοίκιο, και αυτό δεν είναι πάντα δημιουργική απελευθέρωση ».

    Η εμπειρία ξεναγών του Κεαρνς άρχισε να διαμορφώνει την κωμωδία του. «Είχα πάντα δουλειά όπου φόραγα μια στολή, και όταν τέλειωνε την έβγαζα», λέει. «Υπήρχε μια σαφής γραμμή μεταξύ του πότε άρχιζε η εργασία και πότε τέλειωνε. Έτσι, όταν φορώ μια περούκα και ψεύτικα δόντια στη σκηνή, είναι σχεδόν σαν τη στολή στην παλιά μου δουλειά».

    Όσο ο Kearns αγωνίζεται με την αβεβαιότητα ότι είναι επαγγελματίας κωμικός, συνειδητοποιεί ότι βρίσκεται σε προνομιακή θέση. Όμως «Όταν έχετε μια δουλειά, το χειρότερο σενάριο σας χάνει τη δουλειά σας. Το χειρότερο σενάριο μου είναι ότι πρέπει να βρω δουλειά. Και αυτό δεν είναι κακή θέση να είσαι.


    Επιμέλεια-Μετάφραση: Λουκάς Σκουρολιάκος

    Πηγή: https://www.theguardian.com/stage/2017/jul/11/standup-comics-on-their-previous-careers-gina-yashere-ellie-taylor

    Εργασίες Κωμικών
    • Σχόλια
    • Συνδέσεις
    Κορυφή